صفحات

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۷, سه‌شنبه

جذب و نگهداری داوطلبان / بخش اول - RECRUITING AND RETAINING VOLUNTEERS

Mohamed Aris Hashim
ترجمه : مریم سبیلی
ویراست و آماده سازی جهت انتشار : پیمان غنی زاده
داوطلبان نقشی کلیدی را در سازمان های غیر انتفاعی ایفا می کنند. آنها وقتشان را بدون مطالبه هزینه ای در اختیار سازمان قرار می دهند که این خود به تشکیلات اجازه می دهد تا خدمات و فعالیت هایش را توسعه دهد. ایشان مهارتها و استعدادهای با ارزشی را که موسسات نسبت به آنها با کمبود مواجهند در اختیارشان قرار می دهند. داوطبان همچنین چشم انداز های ارزشمندی را به همراه می آوردند. چرا که اغلب خودشان مستقیما از کار موسسه بهرمند می شوند. این افراد قادرند تا مورد الهام و انگیزش کارمندان حقوق بگیر قرار گیرند، تصویری باز و مشارکتی را از موسسه معرفی کنند و به انتشار اطلاعاتی در مورد اهداف و فعالیتها بپردازند.
داوطلبان افراد خودجوشی هستند که نه تنها خواهان فدا کردن خوشی های شخصی برای مسئولیت هایی هستند که چالش هایی را به همراه دارند، بلکه از انجام آنها لذت نیز می برند. برخی از این افراد نسبت به حمایت و پشتیبانی از اهدافشان بسیار متعهد، با احساس و دو آتشه هستند. چنانکه در طول زندگی و یا سرانجام خود به یک رهبر و پرچم دار موسسه تبدیل می شوند.
امروزه علاقه و تمایل به داوطلب شدن بیشتر از پیش رو به زوال است.
چرا این حالت اتفاق افتاده است؟ در این ارتباط حدس های زیادی زده شده و توضیحات فراوانی داده شده است. بعضی می گویند که مردم به خصوص جوانان در حال حاضر خود محور هستند. یا اینکه کار داوطلبانه در جامعه مدرن و مادی ما دیگر به عنوان ارزشی نهادی شده مطرح نیست. برخی دیگر معتقدند که موسسات مبتنی بر کار داوطلبانه خودشان تاثیری جدی در جذب، تحرک بخشی و حفظ داوطلبین ایجاد نمی کنند. عامل دیگر موثر در این خصوص سیاست رهبری در تشویق و حمایت برای حضور جمعیتی بیشتر در اینگونه تشکلات است.
به طور خلاصه باید گفت که مردم مجذوب داوطلب شدن در موسسه هایی که ایشان را به کار های مجانی القا نمی کنند نیستند. هدف این مقاله یاری رسانی به موسساتی از این دست در جذب و نگه داری داوطلبان است.
چرا مردم داوطلب می شوند ؟
مردم به دلایل مختلفی داوطلب می شوند. برخی با اعتقاد به این امر که می خواهند به مردم کمک کنند. بعضی به دلایل اجتماعی و یا یادگیری مهارتهای جدید داوطلب می شوند.
از مهمترین دلایل داوطلب شدن مردم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مسلما دلایلی که مطرح خواهد شد با توجه به خاستگاه های فرهنگی افراد و کشورهای مختلف بر اساس موقعیت های مختلف اجتماعی و اقتصادی متفاوت خواهد بود ( توضیح ویرایش کننده )
1- اعتقاد به نهضت 2- رضایت شخصی و احساس خوب 3- ملاقات افراد جدید 4- بخشی از مجمع بودن 5- به وجود آوردن اعتماد به نفس 6 – به دست آوردن آموزش و تجربه 7- افزایش چشم انداز های شغلی 8- استفاده از مهارتها و قابلیت ها 9- ارضای مسئولیت های معنوی 10 – ایجاد تغییر به وسیله کمک به مردم 11 – در میان نهادن و انتشار اطلاعات 12- افزایش دانش و آگاهی 13- وقت گذرانی 14 – پیرروی از سنت های خانوادگی 15 – احتیاج به حمایت موسسه 16 – پاسخ گویی به کمکی که موسسه قبلا به ایشان کرده است.
مهم است بدانید که انگیزه های افراد برای داوطلب شدن چیست. زیرا این موضوع می تواند به شما در بارز کردن علاقه داوطلب کمک کند.
اگر کسی آنچه از داوطلب شدن می خواهد به دست بیاورد (چه موضوع یاد گرفتن مهارتهای بیشتر باشد یا یک احساس رضایت از کمک به دیگران) در این حالت احتمال دارد که او به کار در موسسه شما ادامه دهد. اگر کسی به عرصه ظهور نرسید ، در نتیجه اغلب فداکاری ها و تعهدات او کاهش خواهد یافت و موسسه شما به احتمال زیاد آن داوطلب را از دست خواهد داد.
مسلما اگر دلایل داوطلب شدن فردی واضح و مفهوم باشد پیدا کردن مسئولیتی ویژه که آن فرد از انجامش لذت ببرد آسان تر خواهد بود.این کار علاقه داوطلب به انجام مسئولیت واگذار شده و عدم ترک آن را بیشتر می کند.
مرحله پیش از عضو گیری
قبل از عضو گیری داوطلبین، موسسه شما باید آمادگی هایی جهت اطمینان از اینکه مدیریت داخلی اش منظم است و آماده بکارگیری داوطلبان می باشد انجام دهد. این امور شامل پیشرفته کردن برنامه های داوطلبانه، مشخص کردن مسئولیت هایی که داوطلبان می توانند انجام دهند و مطمئن بودن از اینکه موسسه برای داوطلبان جذاب است ، می شود.
پیشرفته سازی برنامه داوطلبی
شرکت دادن داوطلبان در کار موسسه تان خود یک پروژه است و برای استقرار موفق آن یک برنامه لازم است تا از موفقیت پروژه داوطلبی اطمینان حاصل گردد.
برنامه گنجاندن داوطلبین باید ، قبل از شروع عضو گیری توسط رهبران موسسه مورد بحث و موافقت قرار گیرد. و آنگاه زمان آن است که به هرگونه شک، ترس و مخالفتها نسبت به این نظریه توجه شود. باید یک توافق فراگیر راجع به نقش های مثبتی که توسط داوطلبان ایفا شده به وجود بیاید و یک بخش مدیریتی داوطلبان جهت اداره ایشان تعین شود.
رهنمون های پیشرفته سازی برنامه داوطلبی عبارتند از :
عضو گیری : جستجوی داوطلبین آینده نگر و تشویق آنها به جستجوی پست های داوطلبی.
غربال گری : ارزش گذاری به کاندیداها به جهت انتخاب افرادی با شخصیت و با کیفیت ( پیدا کردن فرد مناسب برای مسئولیت).
جهت دهی : یک دید کلی و واقعبینانه را از موسسه برای انتخاب داوطلبان فراهم کنید.
جایگزینی : هر داوطلب را در یک مسئولیت یا مجموعه ای از مسئولیت های مناسب هماهنگ کنید.
نظارت : همیاری کردن ، پویاسازی ، انگیزه دادن و راهنمایی هر داوطلب برای کمک به پیشرفت مهارتهایشان که مسلما کارایی را افزایش خواهد داد.
ارزیابی: تعین ارزش کمی و کیفی متقابل و دوجانبه ی نتیجه و پیامد مسئولیتها که مورد رضایت همه باشد.
بازشناسی : قدر دانی از خدماتی که توسط داوطلبین انجام شده در یک روش متداوم.
حفظ و نگهداری : نگه داری داوطلبین پویا و با تجربه و ... در موسسه برای دوره های طولانی.
ارزیابی مسئولیت : سنجش بازده کاری ویژه که متکی است به هدفی دو جانبه و مورد توافق عموم.
شناسایی احتیاجات و مسئولیتها
شناسایی مسئولیتها و شغل های مورد احتیاج موسسه از اهمیت بسزایی بر خوردار است. یکی از اولین سوالاتی که برای داوطلبین با پتانسیل بالا مطرح می گردد ، قابلیت ها و نوع مسئولیت ها است. چنانکه موسسه شما به عضو گیری داوطلبی بپردازد ولی در پیشنهاد دادن هرگونه مسئولیت ویژه ناتوان باشد ، نا کار آمد به نظر می رسد. فهرست مسئولیت های به وجود آمده و مورد نیاز، پیدا کردن داوطلبان مورد نیاز را راحت تر خواهد کرد.
مسئولیت های معمول برای داوطلبان:
1- عضو گیری اعضاء 2- کمک مالی 3- مدیریت نشریات 4- برنامه ریزی کار گروه ها و جلسه ملاقات ها 5- تبلیغات و روابط عمومی 6- مشاوره 7- عکاسی 8- به روز رسانی سایت 9 – تنظیم لیست نامه نگاری 10 – به روز رسانی اطلاعات اعضاء 11- تهیه و تولید کارتهای تبریک 12 – کتابداری 13 – برنامه ریزی اردوهای تابستانی 14 – ترجمه منابع خارجی 15- انجام فعالیتهای دور از دسترس و ...
از هرمسئولیت دلخواهی باید شرح وقایع و جزئیات ، شامل : هدف ، بودجه ، زمان مورد نیاز برای تکمیل آن ، محل و میزان تکرار کوشش ، مهارتهای لازم ، تعداد همکاری کنندگان ، ابزارها و شرایط کاری ، انتظارات ، مسئولیت پذیری و پاسخ گویی و به طور خلاصه هر آنچه برای واضح تر کردن شرح وظیفه آماده سازی شود.
بدین ترتیب تطبیق دادن مسئولیتها با داوطلبان بسته به استعدادشان آسانتر و احتمال موفقیت در پروژه بالاتر می شود. شما باید فهرست وظایف را به تمام داوطلبین دارای پتانسیل ، بخشنامه کنید و به آنها اجازه دهید تا وظایف مخصوص به خود را به بهترین وجه ممکن انتخاب کنند. این فرآیند به تطبیق موفق وظایف با علایق، مهارتهای فنی، تجربیات و اطمینان داوطلب و به اجتناب از یک تطبیق نامرغوب که ممکن است به ناخشنودی و ناامیدی داوطلب و نارضایتی از کار منجر شود کمک خواهد کرد.
تضمین جذابیت موسسه
داوطلبین دارای نیروهای بالقوه بالا، تشکیلات سازمان دهی شده و معتبر را به یک سازمان بی نظم آشفته ترجیح می دهند. بنابراین قبل از تعین زمان عضو گیری داوطلبین جدید و یا جستجوی حمایت عمومی از طرف جامعه، هیات رئیسه و کارکنان باید تضمین کنند که مدیریت داخلی صحیح و درست است. و رسیدگی های مداوم برای بررسی منظم بودن سیستم انجام می گیرد.
عواملی که بر جذابیت تشکیلات شما برای داوطلبان تاثیر می گذراد شامل :
1- وجهه اجتماعی خوب (تبلیغات) 2- صورت ثبت شده مذاکرات پی گیری شده 3- معاشرت با افراد قابل اطمینان 4- اهداف واضح، قابل تشخیص و شناسایی 5- شالوده و زیربنا سازی در محل 6- نهاد مشروع و قانونی 7- نظام نامه مشروع و قانونی 8- عملکرد های شفاف 9- صورت حساب های مالی بازرسی شده 10 – استقلال و خودمختاری سیاسی 11- پیوندهای بین المللی
...
...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر