صفحات

۱۳۹۰ خرداد ۱۸, چهارشنبه

صدای خنده های آیلین و سون گشاده فکر دوباره در ارومیه پیچید

بخش جدید شیمی درمانی مرکز پژوهشی و درمانی امید طی برگزاری مراسمی افتتاح شد.

این بخش 34 تخته با امکانات بهداشتی و رفاهی مطلوب که از این پس بصورت روزانه در دو نوبت صبح و عصر پذیرای بیماران مبتلا به سرطان، نیازمند دارو درمانی تحت نظر خواهد بود ؛ به پاس خدمات و همیاری مهندس علی گشاده فکر ( عضو هیات امنای افتخاری انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی ) که هزینه های احداث این بخش را بطور کامل تقبل کرده اند و به یاد پنج تن از اعضاء خانواده جان باخته ایشان در سانحه هواپیمای مسافر بری تهران – ارومیه از جمله آیلین و سون گشاده فکر ،آی سو نام گذاری شده است.

در این مراسم که با حضور جمعی از مردم خیر استان ، اعضاء انجمن و مسئولین استانی برگزار شد ابتدا دکتر علاء الدین مهری نائب رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی و رئیس مرکز درمانی امید به نیابت از هیات امنا و هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی به حاضرین خوش آمد گفته و به بیان سخنانی در خصوص بخش مذکور پرداخت.

دکتر علاءالدین مهری

وی با ابراز خرسندی از عملکرد هیات مدیره انجمن به جهت اینکه توانسته است در سایه تلاش و همکاری و همیاری مردم خیر استان و مسئولین به ارائه ی خدمات ارزشمند نسبت به بیماران اقدام کند، این خدمات را در دو رشته شیمی در مانی و رادیوتراپی تشریح کرد.

رئیس مرکز درمانی امید در ادامه سخنان خود اضافه کرد : "بخش شیمی درمانی انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان از سال 1375 و بخش رادیو تراپی آن از سال 1378 فعالیت خود را آغاز نموده و مهمترین بخش درمانی انجمن ، رادیوتراپی است. این بخش از بدو فعالیت با دو دستگاه کبالت تراپی که هم اکنون فعالیت یکی از آنها با دستور سازمان انرژی اتمی ایران متوقف شده و دستگاه دوم که گاهی مواقع فعال می شود در کنار دستگاه رادیو تراپی داخل حفره ای به خدمت رسانی و فعالیت پرداخته است".

نائب رئیس انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی در ادامه افزود: "سال گذشته با تلاش هیات مدیره و همکاری مردمان خوب ارومیه دستگاه شتاب دهنده خطی به عنوان دستگاهی پیشرو در عرصه رادیوتراپی که مانع از ضرر و زیان دیدن سلول های غیر گرفتار می شود ؛ به بهره برداری رسید. اما مسلما یک دستگاه به تنهایی پاسخ گوی نیاز های مرکزی که تنها متولی رادیو تراپی نه تنها در آذربایجان غربی بلکه در سطح منطقه است، نمی باشد و ما در تلاش برای تهیه دستگاه دیگر رادیو تراپی هستیم که متاسفانه به دلیل هزینه بالای خرید آن ( در حدود یک ملیارد و هفتصد هزار تومان ) به دلیل نبود بودجه کافی و محدودیت توان مالی انجمن، مجبور به خرید دستگاهی با قیمت پایین تر در حدود 650 ملیون تومان شده ایم که بزودی مراحل ورود ، نصب و راه اندازی را خواهد گذراند ، و تا حدودی بار دستگاه فعلی را کم خواهد کرد".

دکتر علاالدین مهری با بیان اهمیت و لزوم جلوگیری از قطع سیکل دوره های درمانی بر اثر خرابی و یا توقف ناگهانی دستگاهها خواستار بازگو کردن لزوم تهیه این دستگاه و تلاش برای رفع موانع خرید آن شد و ابراز امید واری نمود که در سایه همکاری مردم خیر و مسئولین استان بتوان دستگاه مذکور را نیز تهیه کرد.

او در ادامه اظهار داشت: "منابع مالی انجمن ، مردم هستند و انجمن همواره با اتکا به الطاف خداوند متعال توانسته به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کند لیکن مسئله بسیار مهمی که می باید مورد توجه به خصوص مسئولین قرار گیرد روز افزون بودن تعداد مراجعین و بیماران می باشد. بررسی های اولیه حاکی از آن است که هر ساله 18 الی 25 درصد به تعداد مراجعین مرکز پژوهشی و درمانی امید افزوده می شود ، همچنین بر اساس اطلاعات رسانه ها سرطان تا سال 2020 به اولین عامل مرگ و میر در دنیا تبدیل خواهد شد که این خود بر لزوم شناسایی علل ، تحقیق و درمان که در اساسنامه انجمن نیز با تاکید به مسائل استان آورده شده است دلالت دارد. متاسفانه استان ما به شدت بر روی خط سرطانی قرار دارد و سرطان های دستگاه جهاز هاضمه به شدت در میان اقشار کم بضاعت و ساکنین شهرستانها که گاها حتی امکان پرداخت هزینه های اقامت خود را ندارند شایع است. لذا قدر مسلم برای جلوگیری از احتمال قطع کار دستگاه های فعلی باید هرچه سریعتر امکان خرید دستگاه های بیشتر و پیشرفته تر در این خصوص فراهم گردد".

دکتر جواد خشابی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نیز به عنوان سخنران بعدی این مراسم به اظهار بیاناتی در ارتباط با بخش جدید شیمی در مانی و فعالیتها و نیاز های انجمن پرداخت.

دکتر جواد خشابی

ایشان با اشاره به شیوع سرطان در منطقه ادامه داد: "در تمام دنیا حتی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته هم موسسات خیریه حضور و فعالیت دارند منتها این موسسات غیر دولتی اغلب در حد راهنمایی و کمک های مالی عمل می کنند و سازمان های معدودی هستند که مستقیما بیمارستان و درمانگاه ایجاد و در امر درمان پا پیش می گذارند که موسسه ما نیز یکی از آنهاست. در استان ما هیچ موسسه خیریه و حتی دولتی نیست که به پرتو درمانی بیماران سرطانی بپردازد. بنابراین کار واجبی که اینجا آغاز شده در حقیقت وظیفه دولت بوده و این موسسه بار سنگینی را از دوش دولت و دانشگاه علوم پزشکی برداشته است. البته این امر کاملا داو طلبانه انجام گرفته و منتی نیز در این ارتباط وجود ندارد.

لیکن سرعت شیوع سرطان و هزینه درمان آن بسیار بالاست چنانکه در آمریکا هزینه درمان سرطان در 10 سال گذشته به بیش از 100 برابر رسیده است. این امر به دلیل افزایش قیمت تجهیزات و داروهای جدید بوده و موجب شده که امروزه هزینه درمان سرطان نه تنها برای فقرا بلکه برای طبقه متوسط جامعه هم مشکل باشد.

از طرفی به روز بودن عملکرد و خدمات انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی خواست اصلی اعضاء هیات مدیره انجمن به عنوان نمایندگان مردم خیر استان در انجمن می باشد و ما خواهان این هستیم که بیماران مراجعه کننده حداقل خدماتی را که در مرکز کشور ارائه می شود را در اینجا دریافت کنند. متاسفانه اما محدود بودن منابع مالی کار را برای ما مشکل ساخته و اینجاست که ما از دولت و دانشگاه علوم پزشکی انتظار یاری و همراهی با انجمن را داریم".

دکتر جواد خشابی

رئیس هیات مدیره انجمن با بیان این آرزو که ای کاش بیمارستان دردست احداث 100 تخت خوابی پیش تر از این افتتاح می شد سخنانش را این چنین ادامه داد : " ما دعا می کنیم روزی برای افتتاح این بیمارستان و سرای امید که برای اقامت بیماران مراجعه کننده از شهرستانها در حال ساخت است در خدمت حضار باشیم" .

دکتر جواد خشابی با یاد آوری لزوم خرید دستگاه مکمل شتاب دهنده خطی ( سی تی سیمولاتور ) که حداقل 600 ملیون تومان هزینه برای انجمن در بر خواهد داشت؛ به همایش موسسات خیریه فعال در خصوص درمان سرطان در سنندج اشاره کردند که در آن ضمن افتخار آمیز بودن موفقیتهای انجمن بر اساس قدمت فعالیتها ، پیشرفتهای زود هنگام موسسات خیریه تازه تاسیس شهرهای دیگر بر اثر حمایتهای مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس شهر حوزه فعالیتشان بسیار مشهود بوده است.

وی در مقایسه عدم بهره مندی موسسه امید از کمک های دولتی با موسسات مشابه در استانهای دیگرکشور مسئله نیاز انجمن به تائید هیات دولت به عنوان یک موسسه خیریه را پیش کشیده و عنوان داشت: " چندین سال است که بر اساس مصوبات مجلس موسسات خیریه از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند. همچنین بر اساس مصوبه ای دیگر مبالغ اهدایی به انجمن ها توسط خیرین از پرداخت مالیات معاف می باشند ولی متاسفانه بر خلاف مصوبات مجلس اجرای این امر منوط به تصویب موسسه به عنوان موسسه ای خیریه توسط هیات دولت گردیده و تلاش های انجمن در این خصوص و در جهت به تائید رساندن فعالیتهای خود به عنوان موسسه ای خیریه ناکام بوده است در حالی که در شهرهای دیگر و موسسات مشابه این موفقیت حاصل شده است".

ایشان در انتها به تقدیر و تشکر از اعضاء هیات مدیره ، پزشکان ، مهندسان ، تکنسین ها ، پرستاران ، کادر اداری - مالی ، خدماتی و گروه های داوطلب بانوان و جوانان و ... که از آنها به عنوان خانواده امید یاد کرد، پرداخت.

دکتر ابراهیم فتح الهی معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی نیز به عنوان سخنران پایانی این مراسم ضمن ابراز خوشوقتی از حضور در جمع هیات مدیره و امنا انجمن با ارائه سخنانی در خصوص اهمیت فعالیتهای خیریه درمانی به تجلیل از رفتار انسانی پرسنل و مجموعه افراد مرتبط با انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان و مرکز درمانی امید پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت رعایت ارزش های انسانی در سازمان های این چنینی ، تصریح کرد:" رفتار های انسانی تحمل درد را برای بیماران و مراجعه کننده گان آسان می کند ایشان همچنین با آوردن وصفی از پیامبر اسلام به عنوان پزشکی که دارو به دست به دنبال بیمارانش می رفت روح کلی حاکم بر موسسه امید را نیز جز این ندانست و آن را به راحتی قابل احساس ارزیابی کرد. وی همچنین با نقل حدیثی از امام سجاد (ع) ادامه دادند ، اگر توانستید به کسی محبتی بکنید بعد از انجام لطف از او تشکر هم بکنید به تناقض ظاهری موجود در این حدیث پرداخته و تاکید کردند که مطمئنا افرادی که به نحوی به یاری این انجمن پرداخته اند نامشان در دفتر خدا نقش بسته است".

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری در ادامه دولت را موظف به برنامه ریزی اصولی و بودجه بندی براساس محرومیت ها عنوان و اضافه کرد که البته این مسئله رافع مسئولیتهای فردی انسانها در مقابل هم نوعان نیست.

اهمیت برگزاری جلسات مشابه و بازگوی چنین وقایعی به خصوص برای جوانان و فرزندان و لزوم آشنا سازی فضای عمومی با تلاش های صورت گرفته از دیگر رهنمود های دکتر فتح اللهی در این مراسم بود.

ایشان در خاتمه سخنانش ضمن دادن این وعده که بزودی استاندار آذربایجان غربی به جهت بازدید ، بررسی و پی گیری روند پیشرفت آینده خانه امید در انجمن حاضر خواهند شد به توانایی های اجرایی ، هماهنگی و مالی استاندار به عنوان مقامی اجرائی اشاره و به جهت رفع مشکلات پیش رو ابراز امیدواری کردند.

در پایان این مراسم حضار با شرکت در آئین افتتاح بخش جدید دارو درمانی آی سو ضمن پذیرایی به بازدید از قسمتها و امکانات مختلف این بخش جدید الاحداث پرداختند.

افتتاح بخش جدید شیمی درمانی ( آی سو ) در انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی

مراسم افتتاح بخش جدید شیمی در مانی مرکز پژوهشی و درمانی امید ( انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی )

افتتاح بخش جدید شیمی درمانی ( آی سو ) در انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی

بخش جدید شیمی در مانی ( آی سو ) در انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی

بخش جدید شیمی در مانی ( آی سو ) در انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی

بخش جدید شیمی درمانی در انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی

بخش جدید شیمی درمانی در مرکز پژوهشی و در مانی امید ( انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی )

بخش جدید شیمی درمانی مرکز پژوهشی و درمانی امید ( انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی )

بخش جدید شیمی درمانی مرکز پژوهشی و درمانی امید ( انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر